آغاز عملیات خنثی کردن جنگ افزارهای شیمیایی در ایالات متحده
هیچکس دوبار زندگی نکرد
آغاز عملیات خنثی کردن جنگ افزارهای شیمیایی در ایالات متحده
27 اسفند 1393 ساعت 13:26 | بازدید : 813 | نویسنده : نازی | ( نظرات )

ایالات متحده برنامه‌ای را برای تجزیه ذخیره جنگ افزارهای شیمیایی خود برای ماه مارس طراحی کرده است . خنثی کردن بزرگترین ذخیره این مواد در پوبلوی کلرادو ، آغازی برای خاتمه دادن به یک برنامه طولانی مدت طی دوران جنگ سرد است .

 

 

 

ایالات متحده در حدود 3100 تن عوامل شیمیایی دارد که این مقدار حدود 10 درصد از حجمی است که قبلاً در دهه 90 میلادی به سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW) گزارش شده بود .

عوامل شیمیایی در ابتدا در 9 منطقه مختلف نگهداری می‌شدند و تا الان عملیات خنثی سازی آن ها در 7 مرکز کامل شده است . ارتش ایالات متحده 75/89 درصد از ذخیره گزارش شده خود را تا سال 2012 خنثی کرده است . اما از آن زمان تاکنون این کار ادامه پیدا نکرده است .

دو مرکز ، یکی در پوبلوی کلرادو و دیگری در بلوگراس کنتاکی ، هنوز ذخیره هایی از عوامل شیمیایی را در خود نگه داشته‌اند . اما با گذر زمان احتمال فساد و انفجار این جنگ افزارها بالا رفته و طراحی سامانه ای برای خنثی کردن آن ها را الزامی کرده است .

مرکز پوبلو 2600 تن عامل تاولزای خردل گوگردی را درون 780000 سلاح ( به شکل  گلوله توپ ،  راکت و خمپاره ) نگهداری می‌کند . در این مرکز دو روش خنثی سازی مورد استفاده قرار گرفته است .

در روش اول از یک سامانه اتوماتیک استفاده می‌شود . این سامانه بیشتر جنگ افزارها را خنثی می‌کند . در ابتدا گلوله ها توسط روبات ها برش زده می‌شوند تا فیوزها و مواد منفجره از آن خارج شوند . سپس عامل شیمیایی به درون مخزن خنثی سازی انتقال می‌یابد تا توسط آب داغ و سدیم هیدروکسید ، تجزیه شود . در ادامه ، میکروب ها وارد عمل می‌شوند و فراورده جانبی این فرایند ( تیو دی گلیکول ) را به کربن دی اکسید ، آب و نمک تبدیل می‌کنند . nasrollahi5.blogfa.com

روش خنثی سازی اتوماتیک ، برای همه جنگ افزارها مناسب نیست . 560 جنگ افزار در این مرکز هستند که به دلیل جلوگیری از زنگ زدن و نشت کردن ، در محفظه هایی کاملاً بدون درز قرار گرفته اند ؛ لذا خنثی سازی این عوامل دشوار است .  خنثی سازی این نمونه ها به وسیله دو سامانه خنثی سازی قابل حمل مواد منفجره ، از اواسط ماه مارس در مناطق مختلف ایالات متحده آغاز خواهد شد . بخش اصلی این سامانه ها عبارت است از : یک سیلندر کاملاً بسته از جنس فولاد زنگ نزن که دربرگیرنده تمامی انفجارها ، بخارها ، مایعات و قطعات حاصل از این فرایند است . مکانیسم کار اینگونه است که در ابتدا جنگ افزار درون این سیلندر منفجر می‌شود . سپس آب داغ و سدیم هیدروکسید به مخلوطِ پس از انفجار افزوده می‌شود و ضمن چرخیدن سیلندر ، عوامل شیمیایی موجود در آن خنثی می‌شوند . در پایان نیز سیلندر را خالی ، تمیز و مجدداً پر می‌کنند . این روش دشوار و وقت گیر است و انتظار می‌رود عمل خنثی سازی این جنگ افزارها تا پایان سال 2015 ادامه یابد . nasrollahi5.blogfa.com

در بلوگراس کنتاکی ، 523 تن از عوامل شیمیایی در 101000 جنگ افزار وجود دارند . این مرکز با چالش بزرگتری از پوبلو روبه‌رو است ؛ چراکه علاوه بر عامل تاولزای خردل ، عوامل اعصاب VX و سارین نیز در خود دارد . همچنین راکت هایی به شدت خطرناک از نوع M55 در آنجا نگهداری می‌شوند . عملیات خنثی سازی در این مرکز از سال 2019 شروع خواهد شد و در سال 2023 به اتمام خواهد رسید . nasrollahi5.blogfa.com

فیلم کوتاهی را در این زمینه مشاهده کنید (4/7مگابایت)




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
دسته بندی محصولات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد


تبادل لینک هوشمند





آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 1644
:: کل نظرات : 56

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 487

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 165
:: باردید دیروز : 2283
:: بازدید هفته : 2519
:: بازدید ماه : 2448
:: بازدید سال : 22964
:: بازدید کلی : 343253